Friday, August 8, 2008

Menaip SMS sambil memandu/menunggang motosikal

Kebelakangan ini saya sering terserempak dengan pemandu dan penunggang motor menaip sms sambil memandu atau menunggang motor. Ada yang sedang memandu laju, semasa kereta bergerak perlahan di kesesakan, di lampu trafik semasa menunggu lampu bertukar hijau dan ada juga yang menaip semasa mencelah-celah di antara kereta. Ini lebih berbahaya jika dibandingkan dengan tak pakai handsfree kerana tumpuan kepada pemanduan akan terlalu sedikit. Jari menekan keypad, otak memikirkan ayat yang nak ditaip, mata pulak sekejap pandang depan sekejap pandang skrin telefon. Kalau begini caranya sudah tentu tumpuan akan terjejas dan kemalangan dengan mudah berlaku.

Saya ada menyuarakan isu ini kepada kawan sekerja semasa duduk minum. Dia memang kaki berSMS. Inilah jawapannya, "biasalah tu, aku selalu buat macam tu, tapi aku taip tak pandang skrin sebab aku dah hafal keypad tu, sesekali je tengok skrin tu betul ke tidak ejaan dan ayatnya. Kadang-kadang tu siap berbalas-balas lagi"

Saya tanya lagi,tak bahaya ke dan tak pernah jadi apa-apa ke. Dia jawab dengan yakin " setakat ni takdelah, harap-harap tak jadi apa-apa ."

Anda bagaimana ? Macam kawan saya tu jugak ke ? Harap-harap takle. Kalau tanya saya, jawapannya saya memang tak berapa suka berSMS. Biasanya saya akan selesa bercakap terus. SMS bila perlu je.

Biasanya bila memandu tangan kita akan memegang stering, cuma sesekali tangan tu dilepaskan untuk menukar gear atau menukar channel radio. Mata pulak pandang ke depan cuma sesekali menoleh ke kiri kanan dan kadang kadang menjeling ke cermin pandang untuk melihat keadaan di belakang.

2 comments:

Unknown said...

salam! tahniah diatas kejayaananda membina blog anda yang pertama! Niche/topik anda juga agak menarik.

Semoga apa sahaja yang anda hajati daripada penulisan blog anda ini akan dicapai.

selamat berblog! ..:)

Unknown said...

salam! tahniah diatas kejayaananda membina blog anda yang pertama! Niche/topik anda juga agak menarik.

Semoga apa sahaja yang anda hajati daripada penulisan blog anda ini akan dicapai.

selamat berblog! ..:)